Něco málo o lesních cestách, svoznicích a trasách
K napsání tohoto příspěvku mne přivedl jiný příspěvek, který tu byl nedávno publikován a zabýval se lesem jako celkem. Já bych ovšem chtěl vyzvednout jeden jeho prvek a to jsou lesní cesty. Nejprve bych Vám ale chtěl upřesnit pojmy z nadpisu tak jak jsem si je pojmenoval já. Lesní cesta je uzpůsobena jak pro pěší tak pro dopravní prostředky a můžeme je rozdělit na klasické a úvozové. Svodnici chápu jako cesty jež vznikají při těžbě lesa, mají význam pouze dočasný a s výsadbou nového lesa postupně zanikají, aby se v těch samých místech objevily po mnoha desítkách let znova při těžbě lesa, protože jsou díky konfiguraci terénu nejideálnějšími spojnicemi k lesním cestám.Trasy jsou spojnice mezi různými body v krajině, které nemohou využít dopravní prostředky a po staletí je využívají lidé jako nejkratší cestu aniž by vznikly cesty nebo alespoň pěšiny.Nejohroženější z pohledu zániku archeologické lokality jsou lesní cesty. Ano, pole se orají a hnojí, staví se nové supermarkety, ale tady podle mne dochází k nekontrolovanému a hlavně nevratnému ničení archeolokalit jimiž bezesporu lesní cesty jsou, bez toho, aby to někoho zajímalo. Nechci ani propočítávat o kolik kilometrů čtverečních se v celorepublikovém měřítku jedná. Lesní cesty jsou mnohdy poslední původní trasy dávnověku po kterých nenajdete jinde ve volné přírodě ani památku. Stačí se vydat nějakou úvozovou cestou a mnohdy dojdete jen na kraj lesa. Na archeologických pracovištích jsou lidé kteří se zabývají dávnými cestami a trasami ale přímá archeologie lesních cest podle mne neexistuje. Vím, úpravy lesních cest prováděli i naši předci a svědčí o tom jámy v okolí z kterých těžili kámen pro jejich opravu. Sama těžba lesa ale i doprava po těchto cestách byla prováděna s úplně jinou technikou než dnes.Těžební stáří lesa je přibližně 70-80 let a tak dnes na lesní cesty konstruované spíše pro koňské potahy vyjíždí těžká technika. Nemám za zlé lesákům, že při úpravách cest takto postupují. Nedělají nic protizákonného a sama příroda si s tím brzo poradí. Cesty jsou během pár let úhledné a pohodlné. Jen mne mrzí, a může se to stát, že po přijetí nového zákona o detektorování tyto cesty už předem nikdo neprozkoumá a nenávratně tak zmizí důležité svědectví o lidech, kteří mnohdy tyto cesty po staletí používali.
P.S.80 procent mých nálezů pochází právě z lesních cest, svoznic a tras.
P.S.P.S.Můžete se podívat jak také vypadá "úprava" do nebe vynášených nálezových okolností na lesních cestách.
ROSSY
Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
Dom
17. 10. 2011, 11:15Za poslední roku jsem podrobně prohledal už spoustu starých lesních cest, i úvozových zarytých metry hluboko do terénu, a nikdy nenašel absolutně nic. Takže konkrétně mně je to úplně ukradené :)
kaz
17. 10. 2011, 12:57hm,
zajímavé čtení,
já má spíš pupínky z nálezů kolegů typu "30minut na políčku za domem"
pliza27
17. 10. 2011, 15:14jo nechá se poznat , která lesní cesta je původní , jak píšeš , bohužel už spousta dostala nový povrch , ale to by jsme mohly brečet nad každou silnicí , ty také povětšinou kopírují staré stezky . jinak ty hlavní lesní cesty byly vetěinou zpevňovány štětováním , ty vydrží i dnešní techniky . Dělám v lese 25 let a pár veciček jsem si z lesních cest donesl . Detektor nemaje koukal jsem po každém větším dešti a jarním tání pod nohy a téměř vždy nějaká ta stará mncička na povrch vylezla .
Rossy
17. 10. 2011, 17:02To:Dom.Ono i hledání na cestách má své zákonitosti.
HAMZ
17. 10. 2011, 17:46..díky za článek, sem tam se něco poštěstí i na cestě
Rossy
17. 10. 2011, 18:09To:pliza27.Já nepláču nad tím,že se tak děje.Já ty úpravy cest chápu.Ctěl jsem jen upozornit na to,že spousta lesních cest ještě až tak důkladně upravena není a jsme snad jediní kdo na nich jakýs-takýs " průzkum" dělá.A i kdyby si člověk nechal to co najde doma a nikam nález neodevzdal tak je to vždycky lepší než aby zůstal v suti.
knedlo
17. 10. 2011, 19:54přesně tak, ať to má raději soused i když to bude hodně mrzet, než aby to vyhnilo v zemi.třeba to ten soused prodá nebo vymnění nebo mu to někdo ukradne či zdědí.Doufám že nebude u nás takový zákon jak na Slovači !!!
vitav
17. 10. 2011, 21:06Rossy.ještě jeden typ cest-a pro nás nejdůležitější:zaniklé úvozové cesty.Doposud jsou v lesích patrné.Bývá jich několik vedle sebe.Jak se postupně rozjezdily a staly se nesjízdnými,vznikla vedle nová.Tady se dá najít. A hlavně okolo nich.Jezdilo se a chodilo široko kolem.A odpočívali,spali,klouzali,padali a tak ztráceli vše, co nesli ssebou.A před nebezpečným úsekem občas pár stříbrňáků zakopali,aby se nedostaly do nepovolaných rukou.Lapků bylo a je v každé době víc než dost.
Rossy
17. 10. 2011, 22:08To:vitav.Ty úvozové cesty jsem v ůvodu článku vzpomínal,Podle mne nejsou tak ohrožené protože většinou už svým profilem nedovolí průjezdu techniky......I když jsem je viděl i probagrované....To co vzpomínáš ty-několik úvozových cest vedle sebe se u nás vyskytuje taky.Je to poměrně vzácné a myslím si,že v některých krajích to ani neznají.
Rossy
17. 10. 2011, 22:09oprava...úvodu
vitav
17. 10. 2011, 22:26Rossy-U nás v kopcích a jenom v lesích jich je hodně.Pro mzajímavost,do kopce se jezdilo pravou zatáčkou a dolů levou. Velké oblouky byly proto,že vozy neměly rejdy.Ale co je nejzáhadnější.Já nalézám zákolníky,části vozú(železné),hřeby s velkými hlavami(Těmi byly přibity plachty),podkovy,ostruhy... v místech,kde by nikdo neprojel.Kamení,prudký svah.Jak musela středověká krajina vypadat,a jak se asi tenkrát cestovalo.A ještě drobnost.Dají se najít i sekery,což byla součást výstroje i výzbroje vozů.Na obranu,na opravy.
Rossy
17. 10. 2011, 22:34To:vitav.S těmi prudkými svahy máš pravdu.Mám ty samé ponatky.U nás ale dochází a jak pozoruji docházelo ke značné erozi půdy.Zatímco hlína byla splavena kamení zůstalo a mezi ním zachyceny tyto artefakty.Možná ty svahy vypadaly trochu jinak.
Rossy
17. 10. 2011, 22:37To:vitav.Je to taky vidět na lesních cestách které vedou po vrstevnicích.V určitých místech prostě najednou chybí celé dlouhé úseky.
Rossy
17. 10. 2011, 22:41To:vitav.Já zase nalézám hřeby kterými byly okovány dřevěná kola vozů.Jednou jsem ten první dával tady do příspěvku a to jsem netušil o co se jedná.Dnes už je poznám snad i podle zvuku detektoru.
Rossy
17. 10. 2011, 22:50To:vitav.Možná jsem si neuvědomil, když jsem psal tento příspěvek, v jakých lesích hledají ostatní.
vitav
17. 10. 2011, 23:02Rossy: Bohužel,nebo bohudík mnoho hledačů vůbec nevnímá co je okolo,nebo co mají pod nohama.Je velice důležité číst teren a mít hodně fantazie.Ale to je velice individuální.Také je to součást požitku z hledání.
vitav
17. 10. 2011, 23:04Jo.A každý dobrý hledač MUSI' být fantasmagor.
Rossy
17. 10. 2011, 23:14Když tak nad tím přemýšlím,já bych asi v těch rovinách ani hledat neuměl.Tady si dovedu dost dobře představit,kde se lidé zastavovali když z povozem vyjeli do kopce a třeba museli něco upravit na voze.Nebo jak v které době nosili mince a při jaké příležitosti je mohli vytratit.....atd.A jak říkáš ty...magor s fantazií
vitav
17. 10. 2011, 23:47Rossy-Ty staré cesty v rozsáhlých lesích vedou přes zaniklé středověké vesnice.Já tak jednu našel a to byl mazec na nálezy!
Rozum
19. 10. 2011, 22:34Panove hezky se to cte ja se priznam ze take hodne koukam kolem sebe pokud jsem v lese.....a fantazii,domenky atd. clovek nechava krasne proplouvat
dabelhorny
22. 10. 2011, 21:44Starú cestu spoznáž podľa šírky - zväčša bola o šírke jedného voza, takže v lesoch nájdený širší chodník - mohla byť dávnejšie vcelku pekná cestička. Keďže bývala používaná po celý rok rýchlo sa devastoval povrch. Dažde k tomu výdatne napomáhali, povrch sa zmenil na bahno a tak sa cesta posúvala o kúsok ďalej ako bolo spomínané nižšie. Preto sa nachádzajú v lesoch pásy podivných vyhĺbených jarkov tesne vedľa seba - pozostatky ciest - aspoň tak je to u nás.
Rossy
22. 10. 2011, 22:59To:dabelhorny.Protože se u nás jedná o dost kopcovitý terén jsu tu typické ty úvozové cesty z kopců.Vznikaly jak píšeš ty ale pak své dokonala eroze půdy při deštích a nyní mají spíše trojúhelníkový průřez a hledání v nich je už zbytečné,Vždy člověk musí najít místo kde se ta vyplavované zem usazovala.