Úvod / Nálezy

Výmarské zlaté klasy

21. 05. 2012 Autor: romale 7146× 43
Bronzové feniky Výmarské republiky (1919-1933), jsou častým nálezem sudetských políček, pastvin i lesů. Jsou vyrobeny z vysoce odolného bronzu (slitiny hliníku a mědi). Tato netradiční slitina se ukazuje i po 80 letech jako skvělý materiál pro ražbu drobných mincí. Některé exempláře jsou po vytažení z matičky země, jakoby byly ztraceny včera a některé ročníky a mincovny patří k nejvzácnějším sběratelským raritám. To co je v české kotlině legendární 5 halíř 1924 (za který si koupíte klidně novou Škodu Yeti 4x4), je na západ od nás např. 5 Rentenpfennig 1925F vyražený ve Stuttgartu. Další dobré ročníky jsou 10 Rentenpfennig 1925F, 10 Reichspfennig 1931G, 1932G. Mezi výmarské raritky patří bezpochyby bronzový Cu-Al 50 Reichspfennig a to všechny mincovny r.1924-25., kde cena může klidně atakovat desetitisícovou hranici (v Euro!). Každý hledač by měl být tedy velmi opatrný, než hodí tuto drobnou minci s obilnými klasy mezi ostatní šepleť do pixly od okurek. Mnoho podobných skvostů pod cívkou přeje kolega Romale...

 Autor: romale

Komentáře

Fieldmaster

21. 05. 2012, 11:55

taky už jich pár mám

CheGuevara

21. 05. 2012, 12:01

foťák nemá makro v terénu? :D

džarda

21. 05. 2012, 12:02

Díky za osvětu - vždycky jsem se podivival nad jejich zachovalostí - hned je jdu zkontrolovat, jestli tam ten ročník nebude

Iceman

21. 05. 2012, 12:14

No hezký, taky sem dycky myslel že je to plevel.. sice hezky zachovalý, ale plevel!

marinex1

21. 05. 2012, 12:17

pěkné hned se půjdu mrknout na ty svoje

youth

21. 05. 2012, 14:16

Tak tuhle eště ve sbírce nemam

Dark.Warrior

21. 05. 2012, 15:12

Tak těhle "zlaťáků" jsem taky nakopal už dosti a dokonce jsem jich měl v ruce cca 500 z půdy - majiteli jsem vybral ty lepší ročníky co popisuješ (ty si nechal) a pak mě dovolil si krom těchto od každého ročníku jeden nechat, takže jsem si udělal sbírku z těch nejlepších kousků. Tu 25 F tam měl a 32 G taky ve dvou kusech. Ty si dal zvlášť a kde skončil zbytek, to netuším...

Dark.Warrior

21. 05. 2012, 15:16

Nejlepší bylo, když nevěřil té ceně a původně to chtěl všechno vyhodit (našel to při rekonstrukci starého baráku po Němcích - slyším ty slova jako dnes: "To přece nemůže bejt tak drahý, dyk je to nějaká vobyčejná mosaz..."

ryža

21. 05. 2012, 15:23

Tomu říkám naučné počteníčko.

Gerlach-G1

21. 05. 2012, 16:35

No poučné-tomu já nehovim-budu se muset mrknout do bedny ,pár se jich tam válí Zdravim J.

drdla2

21. 05. 2012, 16:48

eboko

21. 05. 2012, 16:57

tyhle halířky jsou moc pěkný , němci měli hezký meziválečný mince

romale

21. 05. 2012, 17:21

Fotky pořizuji historickým mobilem s rozkřáplým dispejem(omluvte tedy zhoršenou kvalitu),který tahám již léta s sebou,vzhledem k častým pádům,dešti ,mrazu a špíně nechci tahat digifoto.Myslím,že pro ilustraci a atmosféru z lovu to ještě ujde.Všem díky za komenty a nepodceňujte ty droboše(třeba pětikačku 1986)..Zdraví R.

CheGuevara

21. 05. 2012, 18:13

romale když já bych se třeba podíval co je to na první fotce, aspoň přefotit :-/

CheGuevara

21. 05. 2012, 18:13

romale když já bych se třeba podíval co je to na první fotce, aspoň přefotit :-/

CheGuevara

21. 05. 2012, 18:15

romale když já bych se třeba podíval co je to na první fotce, aspoň přefotit :-/

pytlakkv

21. 05. 2012, 18:53

Hezká slova velebnosti

hypo1

21. 05. 2012, 20:44

Jednou jsem na prudkym svahu v Sudetech našel tenhle drobák ročník 1925 a podle super stavu a podle divnýho tvaru číslic jsem si nejdřív myslel, že to je rok 1995. Jdu ho hledat, třeba to je ten ze Stuttgartu Zajímavý čtení

Rossy

21. 05. 2012, 20:54

Krutor

21. 05. 2012, 20:55

hypo1: S tím ročníkem 1995 se mi to stalo taky. Chvíli mi to vrtalo hlavou...

V-2

21. 05. 2012, 22:49

...dbréé vědět, díkes ..jinak pěkné

Rozum

21. 05. 2012, 23:00

romane dekuji jen si to musim nekam ulozit......

Rozum

21. 05. 2012, 23:00

romane dekuji jen si to musim nekam ulozit......

qwintana*

22. 05. 2012, 00:02

co dodat

nicnehledam

22. 05. 2012, 13:45

Nebyl by odkaz na nějaké stránky, kde se o těch mincích dočteme trochu víc? Díky moc!

Kotisak

22. 05. 2012, 16:44

Ahoj romale mám ročník 1924 A má to neakou hodnotu kdyžtak se koukni na moje stránky na Fb.. http://www.facebook.com/groups/175752779202385/

romale

22. 05. 2012, 17:45

Hoši,odkaz nemám,čerpám ze starého numis.časopisu v němčině.Ten 1924A-je 5 i 10pf.hodnota v přepočtu dvacka,takže nic.Přesto potěší každý obilný klas.R.

Kotisak

22. 05. 2012, 19:30

Ták to jo,toje jás :) tak áát to pípa

schoty

22. 05. 2012, 19:41

Romale, pěkný, to jsem netušil že to jsou feniky Výmarské republiky, já mám jen přezku z této doby. Máš to moc hezky nafocený, takové příspěvky já mám rád. Přeji hodně štěstí z dalších nálezech a focení.

hypo1

22. 05. 2012, 21:32

nicnehledam: Na netu se s trochou štěstí dá sehnat Standard Catalog of World Coins - je několik dílů s přehledem mincí od roku 1600 až do současnosti a tam nějaký povídání vždycky bejvá.

Saddám

22. 05. 2012, 23:59

mám rok 1924 10pf,mincovna D a druhá mince je G a nevim kam to zařadit,poradí někdo?

Marous10

23. 05. 2012, 10:20

S určením cen těchto mincí je vždycky problém. U nás nejsou tak zajímavé, jako třeba mince ČSR, R-U... Proro se cena vždy odvíjí od nabídky a poptávky.
Určení ceny podle katalogu mincí světa je taky ošemetné. Je tam cena v dolarech, ale i ta není počítána podle aktuálního kursu. Pro příklad ceny mincí ČSR 1918-1939 jsou z našeho pohledu silně podhodnocené a u unikátů, jako je například 5 hal. 1924 je "R" rare, čili cena podle nabídky a poptávky.
Tedy ten, kdo si myslí, že na těchto fenicích zbohatne, se plete! Pokud by někdo chtěl získat maximální cenu, měl by zkusit aukce v Německu, tam bude jistě větší zájem, než u nás.
Je ale pravda, že bych osobně velmi rád získal objektivní katalog nejen těchto feniků, ale i jiných mincí, které mám ve své sbírce a o jejichž ceně nemám potuchy.

romale

23. 05. 2012, 16:46

Já bych zase rád získal třeba ten 50 f.1925F-v numis.listech Deutschland z R.1985 je za 16000DM.

Marous10

23. 05. 2012, 17:17

Jo, to bylo určitě příjemné, ale... Například 5 pf. 1943 B má podle ceníku z roku 1979 cenu 300 DM, čili logicky by měl mít dneska cenu vyšší, ale... V dražbách, u fy. Dukát, Aurea, Aukro... se prodal za maximálně 300 -400 Kč a to v perfektním stavu, tak nevím. Trvám na tom, že maximální cenu můžeme obdržet jen v Německu. Toto všechno jsou mé zkušnosti z 35 let sbírání mincí.

romale

23. 05. 2012, 17:26

Já ho mám v r.1985 5f.1943B za 15-75-100-175DM dle stavu,tak se nedivím,že šel za 3-4 kila.Ale souhlas,že v Reichu jsou ceny maximální.Přesto bych rád nějakej raritní bronzáček kopnul,dál bych si už poradil.Pozdrav ze západu R.

Marous10

23. 05. 2012, 17:33

To je další důkaz toho, že ty ceny jsou opravdu rozdílné. Například i katalogy Novotného jsou sice dobré, ale taktéž velice orientační. Otázkou zůstává, jestli to člověk kope, či sbírá pro zisk, či pro potěchu...
Já za 35 let, co se bavím numismatikou, neprodal nic! Děkuji za pokec, pozdrav z východu M.

197100aa

26. 05. 2012, 18:11

Marous 10 mužeš se mi ozvat.dik

Marous10

27. 05. 2012, 12:46

Pandur71: Můžu, ale nevím na jaký mail. Pošli mail a ozvu se.

Marous10

28. 05. 2012, 14:02

Pandur71: Jestli chceš, tady je můj kontakt: markucera@seznam.cz

CheGuevara

03. 06. 2012, 21:19

Marous10 katalogy novotnýho jsou úplně mimo, ten je schopnej označit erkem obyčejnou minci, smutný je že se těma cenama spousta lidí řídí.

Marous10

04. 06. 2012, 15:09

CheGuevara: Máš úplnou pravdu. Jedno se mu ale upřít nedá, seřadil alespoň nominály, ucelil je, opatřil fotkama... skrátka udělal to, co tu chybělo, co na trhu nebylo. Co se týče cen mincí, tak jsou někteří jedinci opravdu až "šílení" co chtějí za taková "R". Ovšem, pokud se najde někdo, kdo to dá, proč ne?

igi40

07. 05. 2013, 07:25

mám 1924 A 5 halíř,má tedy nějakou cenu?

Daniela321

22. 12. 2013, 19:33

Zdravím, chtěla bych se zeptat,mám tyto mince 1925 E, 1924 A, mají nějakou hodnotu?? Děkuji za odpověď